Program 2017

Torsdag

Alvin Lucier: Silver Streetcar for the Orchestra
fremført av Espen Aalberg, solo triangel

Ståle Storløkken: Solo improvisasjon
fremført av Ståle Storløkken, kirkeorgel

Lee Patterson: Terrain, for amplified processes, objects and devices
fremført av Lee Patterson

Singers from Trondheim Voices: Improvisation
fremført av Tone Åse, Sissel Vera Pettersen, Randi Pontoppidan, Siri Gjære, Ingrid Lode

Nidaros Domkor utgår dessverre fra programmet.

En stille vandretur med lytting fra Nidarosdomen via Bakklandet til Dokkhuset, ledet an av Michael Duch og Njål Ølnes.

Hvor ofte er du bevisst dine omgivelser og lytter til det som skjer rundt deg? Begrepet Soundwalk oppstod i Vancouver på 1970-tallet i kretsen omkring den kanadiske komponisten R. Murray Schafer. En Soundwalk handler nettopp om det å være bevisst sine omgivelser og lytte aktivt til lyden som omgir oss. Her vil Michael Duch og Njål Ølnes gi en kort introduksjon før en går i stillhet fra åpningskonserten i Nidarosdomen til den offisielle åpninga av symposiet på Dokkhuset.

Hildegard Westerkamp beskriver soundwalk på følgende måte:

... any excursion whose main purpose is listening to the environment. It is exposing our ears to every sound around us no matter where we are.

Instituttleder Jørgen Langdalen ønsker hjertelig velkommen til symposiet med introduksjonstale og åpning på Dokkhuset, før vi åpner dørene til installasjonen "Lyden av TMV-kaia".

Dokkparken var i over 100 år hjemstedet til Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV), og flere hundre skip har vært innom dokken der. Studenter ved musikkteknologi under veiledning av Frank Ekeberg og Sigurd Saue vil forsøke å gjenskape lyden av TMV i en lydinstallasjon ved Dokkhuset.

Fredag

Dørene åpner 09:45

10:00 - 12:00

  • Hild Borchgrevink: Hva er spektralmusikk? – Om Grisey's Partiels

Hild Borchgrevink vil i sitt foredrag si litt mer om spektralmusikk generelt og så gå tettere på Grisey’s stykke Partiels, som blir regnet for å være et av spektralmusikkens hovedverk.

  • Konsert: Økofanfare (Lasse Thoresen), fremført av Trine Knutsen (fløyte)
     
  • Hild Borchgrevink i samtale med Lasse Thoresen: Spektralmusikk og mikrotonal musikk i norsk samtidsmusikk

Lasse Thoresen var, sammen med professorkollega Olav Anton Thommessen, den som på tidlig 90-tall opprettet kontakten med det franske spektralmusikk-miljøet. Gjennom sine bekjentskap med Tristan Murail og Gérard Grisey brakte han de første viktige impulser til unge komponistspirer på Norges Musikkhøgskole (NMH).

– lunsjpause –

12:45 - 14:00

  • Ellen Lindquist presenterer sitt eget verk Mantra

Ellen Lindquist har komponert et verk for indonesisk gamelan og sinfonietta, hvor ensemblet er intonert etter gamelan instrumentene med spektralanalyse av disse instrumentenes overtoner. Dette frembringer en klangverden der intonasjonen stadig forandrer seg og en renhet i nyintonasjon danner verkets klanglige kjerne. «Mantra» har en stor form med lavt tempo, noe som illustrerer verkets spirituelle tema og refererer strukturen av tradisjonell gamelanmusikk.

  • Panel om mikrotonal musikk med Hild Borchgrevink, Lasse Thoresen og Ellen Lindquist

Vi avslutter med en paneldebatt mellom Borchgrevink, Thoresen og Ellen Lindquist, som har skrevet spektralmusikk for blant annet Trondheim Sinfonietta.

  • Konsert: Ciel étoilé (Kaija Saariaho), fremført av Michael Duch (kontrabass) og Espen Aalberg (perkusjon)

No Ideas but in Things er en dokumentarfilm om den amerikanske komponisten Alvin Lucier (f. 1931), regissert av tyske Viola Rusche og Hauke Harder. Filmen følger Lucier på hans opptredener i Nederland og Sveits, i tillegg til et besøk i hans hjem i Connecticut, USA.

Lucier beretter om hans tidlige pionerarbeid innenfor live elektronisk musikk, til nyere ensembleverk. Han gir også sjeldne innblikk i hans tid som medlem i Sonic Arts Union, som foreleser på Wesleyan University og om hans vennskap med John Cage og David Tudor.

Se trailer på Youtube.

Førsteamanuensis Andreas Bergsland og studenter ved Institutt for musikk presenterer en elektroakustisk konsert under navnet The Immersed Listener. Elektroakustisk musikk er en musikkform som baserer seg på lydopptak og digital lydbehandling for å skape nye, spennende klangverdener. På konserten får du hørt musikk av komponist Frank Ekeberg i tillegg til urpremierer på elektroakustisk musikk av masterstudenter ved NTNU musikkteknologi.

Trondheim Sinfonietta fremfører konsertrekken Spektral:

  • Lasse Thoresen: AbUno

For AbUno (1992) mottok komponist Lasse Thoresen prisen Årets verk fra Norsk Komponistforening. Stykket gjelder som et av hans store verk innenfor en lang rekke av prisvinnende og internasjonalt anerkjente komposisjoner.

  • Gérard Grisey: Partiels

Partiels (1975) av Gérard Grisey er et definerende verk innenfor spektralmusikk. Flere andre- og tredjegenerasjons komponister har utpekt Partiels som selve grunnsteinen i deres interesse for spektrale perspektiver.

  • Hilmar Thordarson: Kuki No Sukima

Kuki no Sukima av Hilmar Thordarson er bestilt av og for Trondheim Sinfonietta, og betyr "mellom luft". Gjennom det komponerte materialet og dirigentens bevegelser og aktive deltakelse i lydbilde, vil det oppstå nye muligheter for musikalsk fremførelse og opplevelser. Dette gjør dirigenten mer til en aktiv musiker/lydskaper, noe som gjør stykkets fremførelse mer visuelt spennende da man kan "se" bearbeidingen av lyden live.

Lørdag

Dørene åpner 09:45.

10:00 - 12:00

  • Lytting som arkitektur med Helge Sten og Kyrre Laastad

Helge Sten, best kjent under artistnavnet Deathprod, er en norsk musiker og produsent. Han har blitt kjent for produksjoner i skjæringspunktet mellom støy, jazz, samtidsmusikk, elektronisk musikk og rock, samt sin aktive rolle i Supersilent og samarbeid med Motorpsycho. I samtale med musiker Kyrre Laastad (Snøskred, Jenny Hval, Trondheim Jazzorkester) går han nærmere inn på temaet lytting som arkitektur.

  • ​​​​Lytting i naturen med Lee Patterson og Jana Winderen

Lee Patterson og Jana Winderen inviterer til samtale rundt temaet lytting og natur. Begge har blant annet jobbet med å utvikle ulike måter å ta opp undervannslyd på. Hva er forskjellen på å ta opp og lytte til lyder i ferskvann kontra saltvann er et av flere spørsmål som blir stilt og forhåpentligvis svart på her.

– lunsjpause –

12:45 - 14:00

  • Lytting og te-smaking med Lasse Marhaug

Musiker og komponist Lasse Marhaug vil i samtale med Michael Duch snakke om lytting og te-smaking, og hva dette har til felles. Kanskje blir det til og med en smaksprøve?

  • Four Bass Violins (Lasse Marhaug, Michael Duch, Trondheim Bassorkester)

Vi runder av formiddagen med konsert, der Lasse Marhaug og Michael Duch presenterer Four Bass Violins, dedikert til Tony Conrad. Stykket er et kvadrafonisk verk for fire eller flere høyttalere og kontrabasser. I tillegg til Marhaug og Duch vil Trondheim Bassorkester være med å fremføre verket.

Tony Conrad: Completely in The Present er en dokumentarfilm om livet og arbeidet til filmskaper, musiker, kunstner og underviser Tony Conrad, regissert av Tyler Hubby. Filmvisningen innledes med en introduksjon ved Lasse Marhaug.

Tony Conrad var en av sin tids største amerikanske kunstnere, men ute i verden er han både underkjent og oversett. Etter hans død i april 2016 har oppmerksomheten rundt Conrads arbeid økt, noe dokumentarfilmen Tony Conrad: Completely in the Present også har bidratt til. Med opptak av Conrad og hans samarbeidspartnere skutt over de siste 22 årene, samt hans eget arkiv av lyd- og filmopptak, har filmen blitt som et speilbilde av Tony Conrads egen lekende og radikale måte å lage kunst på.

Se trailer på Youtube.

Vi avslutter symposiet med en storslått konsert: Supersilent tar deg med på en sonisk reise gjennom stille og støy.

Supersilent består av Arve Henriksen, Helge Sten og Ståle Storløkken. Gruppen oppsto når trioen Veslefrekk, bestående av Henriksen, Storløkken og Jarle Vespestad samarbeidet med Deathprod (Helge Sten) for første gang på Nattjazz i Bergen i 1997. Krysningen mellom trioens eksperimentelle jazzelementer og Deathprod sin elektroniske tilnærming til støy og dronemusikk ble en suksess, og Supersilent ble dermed født som kvartett.

Siden har de utgitt 13 utgivelser på Rune Grammofon, hver av dem numerisk titulert. Flere av utgivelsene fikk stor internasjonal oppmerksomhet langt utenfor jazzfeltet, blannet annet som ble kåret til Best New Music av Pitchfork i 2003. Trommeslager Vespestad forlot gruppen i 2009, og Supersilent fortsatte som trio. De har gjennom karrieren sin samarbeidet med musikere som Terje Rypdal og John Paul Jones (Led Zeppelin), og gjelder i dag fortsatt som en av verdens mest anerkjente grupper innenfor improvisert og eksperimentell musikk.